A Zsibogó közlekedése

A Zsibogó a Vágóhíd utcán 1955. július 20. óta működik. Az utca mindkét oldalán kizárólag üzemek találhatók (kivételt képez az egykori Kati Kocsma mögött lévő lakóház), így ezt akár „Keleti Ipari Parknak” is nevezhetjük. Itt létesült a Dohánygyár, KEVIÉP, MHSZ oktatóbázis, a Bőrgyár, Élelmiszer és Vegyipari Nagykereskedelmi Vállalat, Tejipar, VASVILL, DEFÉM, a Kőbányai Porcelángyár, a Húsipar, a Vágóhíd, Barnevál. Ezen az utcán volt emellett az egykori DVSC sportpálya, mellette az állatvásár és egy posta is. Telegdi László omnibuszvonala (1880.05.30. – 1896.09.20) csak a Bárány csapszék melletti sertés- és lóvásártérig közlekedett. Az 1896. szeptember 20-án átadott Kossuth utcai lóvasút is csak a Dohánybeváltóig közlekedett, mivel „itt útját állta” az 1859. május 24-én átadott Debrecen – Miskolc vasútvonal. A vasút másik oldalán a személyközlekedést az 1909-ben átadott közvágóhídi lóvasút jelentette, melyet majd az 1911. március 16-án átadott Kossuth utcai villamosvonal váltott fel, amely már az időközben felépült és 1910. június 15-én átadott vágóhídi (vagy dohánygyári) felüljárón át közlekedett a vasútvonal felett. A villamos kezdetben a Közvágóhídig, majd 1926-tól a Vágóhíd utca (korábban Diószegi út) végén lévő vámházig közlekedett. 1943-tól a villamosvonalakat számmal jelölték, így ez a vonal a 4-es számot kapta. A 4A jelzésű villamoscsak sportesemények alkalmával kisegítő járatként a DVSC pályáig közlekedett

             

Az 1968-as közlekedési koncepció folytán Debrecenben (és más városokban) megkezdődött a villamos szárnyvonalak felszámolása. Ez a villamosvonal volt az utolsó, amelyet a városban megszüntettek. 1975. június 23. és június 30. között 4-es számú villamospótló autóbuszjáratok közlekedtek, ezután pedig a 6. sz. Volán autóbuszai. Június 29-től megkezdődött a villamossínek felszedése.

„Ma reggeltől villamospótló autóbuszok közlekednek a Béke úti vonalon

A Debreceni Közlekedési Vállalat közli, hogy ma reggeltől június 30-ig bérelt autóbuszokkal végzi az utasok szállítását a debreceni Béke úti vonalon, mivel tegnap, június 23-án megszüntette a 4. számú Béke úti villamosjáratot. Az autóbuszok jelzése: „Villamospótló – 4 – autóbuszjárat”. Kiinduló állomásuk a Béke útja eleje, a megyei tanácsháza melletti részen. Útvonaluk kifelé menetben: Béke útja–Vörös Hadsereg útja–Kossuth utca–Klaipéda utca–Béke útja–Attila tér–Wesselényi utca– Homokkerti felüljáró–Szabó Kálmán utca–Galamb utca–Vágóhíd utca–Diószegi út–Borzán Gáspár utca (végállomás). Útvonaluk befelé jövetben: Borzán Gáspár utca–Diószegi út–Vágóhíd utca–Galamb utca–Attila tér–Béke útja (a megyei tanácsházáig). Megállóhelyek kifelé menetben: a kiinduló állomás (Béke útja eleje); a Béke útján a Tímár utca torkolata mellett,a Wesselényi utca és az Attila tér találkozásánál; a Vágóhíd utcán a Galamb utca torkolata mellett; a Hét vezér utca torkolatával szemben és a Borzán Gáspár utcai végállomás. Visszafelé jövetben a megállók az előbb felsoroltakkal párhuzamosan lesznek, az úttest túloldalán. A villamospótló autóbuszok naponta csúcsidőszakban – reggelenként és délutánonként – 5-6 percenként, a napok más időszakban 9-10 percenként indulnak. Ezeken az autóbuszokon 1 forintos villamosjeggyel, a júniusra érvényes villamosbérletekkel, a DKV szabadjegyeivel, a villamos–autóbusz kombinált bérletekkel lehet utazni. A villamospótló autóbuszokra a kifejezetten csak autóbuszokra szóló bérletek nem érvényesek. Viszont a júniusi villamosbérletek július 5-én üzemzártáig érvényesek lesznek a később beinduló Volán autóbuszjáratra is ezen a vonalon.A Debreceni Közlekedési Vállalat előre is elnézést kér az utazóközönségtől az esetleges kényelmetlenségekért.”(Forrás: 1975.06.24. HBN)

A zsibogóba történő eljutás azonban nem kizárólag a villamossal történt. A 10-es autóbuszvonal 1955. május 9-től a Rózsa utca – Kossuth utca – Nap utca – Attila tér – Vágóhíd utca – Diószegi út – Bánk, iskola (később Bánk, Rákóczi Tsz) útvonalon közlekedett. 1960.07.14-én az autóbuszvonal belső végállomása a Béke útjára került. A 10-es autóbusz 1960.október 30-tól már 9-es autóbuszként közlekedett és a belső végállomása a Kossuth utca 7-9. szám elé került (Bánkról az Attila tér – Béke útja – Vörös Hadsereg útja – Kossuth utca hurokban fordult meg.)        Megemlítendő, hogy 1960. január 15-től a 2-es autóbusz a Rózsa utca – Vörös Hadsereg útja – Teleki utca – Wesselényi utca – Vágóhíd utca – Galamb utca – Szabó Kálmán utca – Mikepércsi út – Hosszúpályi út – Mézeshegy útvonalon erre járt, mivel a Nagyállomás melletti vasúti felüljáró elégtelen teherbírása miatt erre terelték. A vonal számozása és útvonala 1960.10.30-án megváltozott: a 3-as autóbusz ezen túl a MÁVAUT állomás – Külső vásártér – Széchenyi utca – Kossuth utca – Április 4. útja – Hajnal utca – Vágóhíd utca – Galamb utca – Szabó Kálmán utca – Mikepércsi út – Hosszúpályi út – Mézeshegy útvonalon közlekedett. Pár hónapig (1961.02.23 – 1961.05.30.) a Széchenyi utca szélesítése miatt a Külső vásártér – Arany János utca – Vörös Hadsereg útja – Kossuth utca plusz útvonalon járt, 1961.06.10-én a mézeshegyi járat megszűnt. A főbb útvonalak, hidak felújítása miatt 1960-1967 között a Vágóhíd utcán járt a 4-es (Széchenyi utca – Kistemplom – Kossuth utca – Hajnal utca – Vágóhíd utca – Galamb utca – Szabó Kálmán utca – Mikepércsi út – Repülőtér); a 7-es (Burgundia utca – Kossuth utca – Batthyány utca – Béke útja – Vörös Hadsereg útja – Teleki utca – Wesselényi utca – Vágóhíd utca – Galamb utca – Vécsey utca – Monostorpályi út – József Attila-telep); a 8-as (Burgundia utca – Kossuth utca – Batthyány utca – Béke útja – Vörös Hadsereg útja – Teleki utca – Wesselényi utca – Vágóhíd utca – Galamb utca – Szabó Kálmán utca – Mikepércsi út – Monostorpályi út – Pac). 1962. május 13-tól erre járt az új 13-as autóbuszvonal is (MÁVAUT Állomás – Széchenyi utca – Vörös Hadsereg útja – Teleki utca – Wesselényi utca – Vágóhíd utca – Galamb utca – Vécsey utca – Monostorpályi út – Vámház). Ennek az utódjaként 1969.10.20. – 1971.05.31. között erre járt a 8A autóbusz (Béke útja – Attila tér – Vágóhíd utca – Galamb utca – Szabó Kálmán utca – Mikepércsi út – Monostorpályi út – Konzervgyár). 1970.10.12-től a 18-as busz a MÁV állomástól, 1971.06.01-től az Autóbuszállomástól, 1973.09.03-tól a

Nyugati utcától erre járt a Vágóhíd utca – Galamb utca – Szabó Kálmán utca – Mikepércsi út – Monostorpályi út – Konzervgyár útvonalon. Kisegítő járatként indult a 8Y autóbuszvonal a Béke útjától a Vágóhíd utca – Galamb utca – Szabó Kálmán utca – Mikepércsi út – Monostorpályi útvonalon a Konzervgyárig. A 9-es busz 1975-ben egy hónapig a Vágóhíd utcai felüljáró felújítása miatt a Vörös Hadsereg útja (Centrum Áruház) – Kossuth utca – Április 4. útja – Nap utca – Béke útja – Attila tér – Wesselényi utca – Homokkerti felüljáró – Szabó Kálmán utca – Galamb utca – Vágóhíd utca – Diószegi út – Bánk – Diószegi útvonalon közlekedett. 1980. 03.02-től indult be az Újkert és a keleti ipari övezet között a 15. viszonylatú autóbusz a Doberdó utca – Kartács utca – Dóczy József utca -Tanácsköztársaság útja – Gyöngyösi utca – Végh Dezső utca – Dózsa György út – Hunyadi utca – Rákóczi utca – Burgundia utca – Klaipeda utca/Kossuth utca – Béke útja/Április 4. útja – Vágóhíd utca – Diószegi út – Borzán Gáspár utca útvonalon. 1981.02.16-tól a Dóczy József utca – Tanácsköztársaság útja – Gyöngyösi utca helyett Dóczy József utca – Bolyai utca – Thomas Mann utca útvonalon haladt. Ugyanezen a napon és útvonalon indult az M15 jelzésű gyorsjárat, mely jó pár megállót nem érintett. Ez 1989.12.31-ig közlekedett, de 1990.01.01 és 1993.03.01 között újraindult 15G járatként. 1982 03.15-1982.08.15 között kísérleti jelleggel beindították a MÁV állomás – Wesselényi utca – Vágóhíd utca – Galamb utca – Vécsey utca – Monostorpályi út – Konzervgyár közötti járatot.   A 4-es villamosvonal megszűnésével elindult a 30-as autóbuszvonal Béke útja – Vörös Hadsereg útja – Kossuth utca – Klaipeda utca – Béke útja – Attila tér – Wesselényi utca – Homokkerti felüljáró – Szabó Kálmán utca – Galamb utca – Vágóhíd utca – Diószegi út – Borzán Gáspár utca útvonalon. (A Béke útja korszerűsítése miatt 1977-1979 között a MÁV állomástól indult, mely később az állandó belső végállomása lett. 1987.10.17-től külső végállomása a Diószegi út lett.) Ekkor indították be a 30A viszonylatot a MÁV állomás – Borzán Gáspár utca között. 2003.06.16-tól a 30-as busz már a Tócóskertből (Derék utca) indult, a 30A járat 2010.07.05-től a Jégcsarnok – Diószegi út között közlekedett.       A szinte állandónak mondható 9-es autóbusz Béke útjai végállomása 1979.02.24-től az Attila térre került, majd 1983.07.23-tól a Baross utcára. 1996.04.01-től a Segner tértől indult a Nyugati utca – Erzsébet utca – Wesselényi utca – Vágóhíd utca – Diószegi út – Bánk útvonalon. 2004.07.05-től már a MÁV állomástól indult. 2009. július 1-i szolgáltatóváltás miatt a számozása 49-es lett. 2010.07.05-től megszűnt, és fuzionált a 30-as autóbuszjárattal, így a Jégcsarnok – Derék utca – Vincellér utca – István út – Déli sor – Raktár utca – Nagyállomás – Wesselényi utca – Vágóhíd utca – Diószegi út – Bánk lett az útvonala. (2013. 05.22-én elterelték a Raktár utca – Nagyállomás – Wesselényi utcáról a Salétrom utca – Erzsébet utca – Wesselényi utcára, de később ez lett a véglege útvonala.)       Egy hónapig közlekedett 2010 májusában, kísérleti jelleggel a 15K jelzésű autóbusz a Doberdó utca – Kartács utca – Dóczy József utca – Bolyai utca – Thomas Mann utca – Nádor utca – Dózsa György utca – Csemete utca – Mester utca – Hunyadi János utca – Rákóczi utca – Burgundia utca – Klaipeda utca – Szent Anna utca – Vágóhíd utca – Diószegi út – Borzán Gáspár utca – Monostorpályi út – Cseresznye utca – Széna tér (végállomás) – Retek utca – Kaskötő utca – Alma utca útvonalon. A Vágóhíd utcán járt időszakos jelleggel 1992.04.01-1992.09.27 között a pihenőjárat, az Autóbuszállomás – Külső vásártér – Erzsébet utca – Nagyállomás – Wesselényi utca – Vágóhíd utca – Diószegi út – Panoráma út – Hosszúpályi út – Vekeri-tó között. Iskolabusz is járt itt 1993.09.01.-2002.07.31. között a 3-as iskolabusz, amely a Nagyállomás – Wesselényi utca – Vágóhíd utca – Diószegi út – Bánk útvonalon. Ennek lett az „utóda” a 30N járat, amely a Bánkról visszafelé jövet a Vágóhíd utcán közlekedik. Ma is működő autóbuszvonal a 15Y, amely 2010.08.06-án indult először a Doberdó utca – Kartács utca – Dóczy József utca – Bolyai utca – Thomas Mann utca – Nádor utca – Dózsa György utca – Csemete utca – Mester utca – Hunyadi János utca – Rákóczi utca – Burgundia utca – Klaipeda utca – Szent Anna utca – Vágóhíd utca – Diószegi út – Borzán Gáspár utca – Diószegi út vonalon, amely útvonala 2011.07.01-én megváltozott és a Borzán Gáspár utca helyett a Hétvezér utca – Vámospércsi út – Létai út – Lahner utcáig ment. Jelenleg, 2014.03.01-től innen tovább a Létai út – Bayk András utcáig közlekedik. Új járat indult a 90Y éjszakai autóbuszvonal, melyet kísérletképpen már megelőzött az ugyancsak a Vágóhíd utcát is érintő 90, 90Y, 91 viszonylatok. Ez jelenleg a Sámsoni út – Acsádi út – Veres Péter utca – Acsádi út – Sámsoni út – Mátyás király utca – Kincseshegy utca – Huszár Gál utca – Budai Nagy Antal utca – Hétvezér utca – Diószegi út – Barackos utca – Diószegi út – Vágóhíd utca – Hajnal utca – Rakovszky Dániel utca – Munkácsy Mihály utca – Víztorony utca – Ótemető utca – Rakovszky Dániel utca – Csapó utca – Burgundia utca – Kossuth utca – Piac utca – Nagyállomás – Erzsébet utca – Szoboszlói út – István út – Vincellér utca – Derék utca – Kishegyesi út – Pósa utca útvonalon közlekedik.

Érdekesség, hogy a Zsibogónak volt külön vasútvonala is volt. 1993. március 5-én különös látványra figyeltek föl a zsibisek Debrecenben. Reggel 8 óra után két hatalmas vasúti személykocsi jelent meg egy M-47-es dízelmozdony mögött a Dohánygyár előtt húzódó és a Közvágóhídig tartó iparvágányon. A szerelvény a debreceni Nagyállomás első vágányáról indult, elhaladt a Szent Anna úti felüljáró alatt, a dohánygyár kapuja előtt megállt, majd a vonatkísérővel együtt lépésben folytatta útját, egészen a piac bejáratáig. Próbaüzem volt.

A közlekedés 1993. május 23-tól indult. A MÁV remélte, hogy egyaránt lesznek magyar és külföldi árusok akik igénybe fogják venni, elsősorban a románokra, a lengyelekre és a volt Szovjetunió határ menti köztársaságaiból érkezőkre számítottak.

„Ahogy befutott Debrecenbe a Puskin expressz, utasai közül tizennégyen átszálltak a „Zsibi-cityre”. Fogalmam sincs, honnan tudták, hogy ilyen járat létezik, de mintha mindig ezzel közlekedtek volna…” A kalauz mindjárt röpke statisztikával is szolgál az első napi utaslétszám alakulásáról. Délelőtt tíz óráig 40 fizető és 10 fényképes igazolvánnyal rendelkező utas vette igénybe az új szolgáltatást. Remélték, hogy a Zsibi-city névre elkeresztelt vasút már csak az olcsó menetjegyárak miatt is népszerű lesz. Ezzel nőtt a konkurenciája a Volánnak és a taxisoknak. A MÁV egy viszonylag környezetbarát típusú közlekedéssel szeretett volna részt vállalni a város személyforgalmának lebonyolításából. Ez a kísérleti járat gazdaságilag nem hozta a várt eredményt. Kevés volt az utas. Az első három hónap adatai szerint 26 ezer 189-en utaztak, közülük 8852 volt a fizető. (A hetven éven felüliek és a vasutas dolgozók nem fizetnek.) A menetidő hét perc volt. 1994. május 16-án közlekedett utoljára a vonat.

Felhasznált képek, irodalom:

Néplap, 1944. november 15.–1956. október 13.

Hajdú-bihari Napló, 1956. november 14-étől napjainkig.

Balogh László – Gara Kálmán – Végh Dezső: Debreceni villamoskalauz (Debrecen, 2011)

Balogh Tamás Zoltán: buszPANORÁMA (Debrecen, 2019)

http://www.haon.hu

  1. térkép Pallas lexikon

Méliusz Juhász Péter Könyvtár Helytörténeti és fotógyűjteménye ©

Balogh László fotóarchívuma ©

Balogh László és Herman Richárd ©